آموزش محیط زیست
فروزان فرخیان؛ محمد حسین پور؛ آتوسا سلیمانی
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1392، ، صفحه 31-38
چکیده
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی ...
بیشتر
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت میپذیرد در بهبود مشکلات زیستمحیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از اینرو سرمایهگذاری در محیط مدرسه جهت پرورش کودکانی آگاه نسبت به مسائل زیست محیطی، حضور معلمانی حساس و دارای نگرشی مثبت در این زمینه را میطلبد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش زیست محیطی معلمان مقطع راهنمایی شهر اهواز، به بررسی معیارهای چهارگانه نگرش زیستمحیطی با توجه به متغیر میزان تحصیلات پرداخته است. روش این پژوهش توصیفی است و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش زیست محیطی فرناندز منزانال و همکاران (2007) بوده است. این پرسشنامه دارای چهار معیار نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی، اهمیت فعالیت و کار میدانی جهت آموزش محیط زیست، آلودگی محیط زیست و نیاز به حفاظت، و نیز اقدامات حفاظت زیست محیطی است که میان 331 نفر از دبیران مقطع راهنمایی توزیع شده است. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی دادهها و آزمون (ANOVA) گویای این است که اختلاف معنادار میان میزان تحصیلات دبیران و معیارهای «نیاز به آموزش درباره مسائل زیست محیطی» و اهمیت فعالیت و کار میدانی برای آموزش محیط زیست» وجود دارد.